FotoTips & grunder

KameraGuide

Vill du veta mer och få tips hur du kan tänka när du köper ny kamera. Denna kameraguide är ganska ingående och ställer många frågor om vad du behöver tänka på inför ditt kameraköp. Liten kompaktkamera eller större systemkamera med många objektiv, spegelreflexkamera eller spegellös kamera. Lär dig mer om vad du behöver tänka på innan du köper kamera. Läs mer…

Kunskapstest fotokurser

Prova vårt kunskapstest för att veta ungefär vilken nivå du ligger på för olika kurser som nybörjare, fortsättning eller mer avancerade kurser och fotoresor. Läs mer…

Sensorrengöring – Damm på sensorn

En av den viktigaste kunskapen för en fotograf är hur hen tar hand om sin kamera. Lär dig hur, fallgropar och hur partiklar kan ta sig till sensorn även om du inte byter objektiv så ofta. Vi går igenom hur du rengör automatiskt, manuellt och våtrengöring av sensorn. Läs mer…

Vad är Exponering? – det mest grundläggande i fotografering

När fotografer talar om ”exponering” menar man helt enkelt hur ljus eller mörk bilden betraktas. En korrekt exponerad bild har precis rätt ljushet som man vill att den ska vara (detta är subjektivt). Det kan verka enkelt att ta en bild som är korrekt exponerad men ofta är det svårt i början att bilda sig en uppfattning hur man vill att bilden ska vara exponerad. Så i verkligheten kan det vara lite klurigt, för att ofta vet kamerans ljusmätning inte vad som är den bästa exponeringen för att bilden ska bli som just du vill ha den.

När man använder det ”gröna läget” på systemkameran – eller den automatiska inställningen så betyder det att kameran helt kontrollerar bildens exponering. När man fotograferar i automatiskt läge väljer kameran bländare, slutartid, ISO och en rad andra inställningar åt dig. Automatiskt kan vara praktiskt men det begränsar kraftigt din kreativa förmåga att göra bild som du vill.

Nu ska vi gå igenom bländare, slutartid och ISO och sedan förklara varför det finns tre separata kamerainställningar för att kontrollera ljusheten på en bild.

BLÄNDARE

Bländare är en uppsättning  lameller i objektivet som styr hur mycket eller lite ljus som fortsätter vidare in i kameran. Bladen skapar öppning som kan göras större (stor bländare), man släpper in mycket ljus eller mindre ljusöppning (liten bländare), man släpper in mindre ljus. Anta att man tar en bild som är för ljus. Hur fixar man det? Välj en mindre bländare… Bländaröppningen mäts med namn som f-stopp, f-värde eller f-tal men även ofta som bländartal. Ett högt bländartal som f/22 betyder att öppningshålet är ganska litet och ett lågt bländartal som f/3.5 betyder att bländaröppningen är stor.

Låt oss testa din kunskap… om du tar en bild och den är för mörkt vid f/5,6, skulle du välja ett lägre bländartal eller ett högre? (svar längst ner på sidan)

Bländaren styr också skärpedjupet vilket är hur långt i bilden som är skarp och hur mycket som är oskarpt. Om man vill ta en bild av en person med suddig bakgrund använder man ett kort skärpedjup t.ex f/3.5. Om man vill ta en bild av ett landskap så vill man ofta använda en liten bländaröppning t.ex f/16 så att hela motivet är i skarpt.

SLUTARTID

Slutaren är en ”gardin eller persienn” i kameran som snabbt öppnar och stänger framför bildsensorn (där bilden blir till och var tidigare filmen) och styr hur mycket ljus som når bildsensorn under en viss tid. Ju längre slutaren är öppen, desto ljusare blir bilden eftersom mer ljus släpps igenom. En mörkare bild skapas när en snabbare slutartid används och resulterar i att mindre ljus träffar bildsensorn, ofta under en liten bråkdel av en sekund. Varaktigheten som slutaren tillåter ljus träffa bildsensorn kallas slutartid och mäts i bråkdelar av en sekund. Så en slutartid på 1/4 sekund (en fjärdedels sekund) gör att mer ljus kan röra vid bildsensorn och ger en ljusare bild än en slutartid på 1/200 sekund (en tvåhundradels sekund). Så om man tar en bild och den är för mörkt kan man använda en långsammare slutartid för att låta kameran samla mer ljus.

Slutartiden är huvudsakligen till för att kontrollera skarpheten eller mängden oskärpa i en bild resulterat av rörelse. Föreställ dig att jag sitter vid ett bord och vinkar till dig. Om du tar en bild av mig med en slutartid på 1/30 sekund, kommer min hand att ha rört så att den blir lite suddig. För att handen ska bli skarp så måste man öka slutartiden till kanske 1/200 sekund. Vid en så kort slutartid så fryser den rörelsen av handen.

ISO

Även ISO styr exponeringen genom att göra sensorn mer (högt ISO) eller mindre (lågt ISO) känslig för ljus. Ett högt ISO som ISO 1600 ger en ljusare bild än ett lägre som ISO 100. Nackdelen med att använda ett för högt ISO är att den gör bilden brusig. Digitalt brus ser ut som kornighet som ofta förknippas t.ex med svartvit film en gång i tiden.

Sammanfattning exponering

Varför behöver man då tre olika inställningar för att kontrollera exponeringen?
Skulle inte en kamerainställning räcka?

Svaret är nej. En kombination av bländare, slutartid och ISO är fundamentalt för att få olika effekter på dina bilder t.ex skärpedjup, farteffekter eller få korrekt exponering vid svagt ljus, måla med ljus på natten eller få mjukt/ suddigt vatten en tidig morgon när man använder stativ eller att få ett kort skärpedjup vid ett porträtt.

Vill du fördjupa dig i exponering så finns Steg 1 där vi börjar med just exponering för att sedan fortsätta med annan viktig fotokunskap.
Det finns även onlinekurser Steg 1 både med kursledare och självstudier på www.fotokurs-online.se

Svar Bländare: Ett lägre bländartal (större öppning). Då släpper du in mer ljus, vilket gör bilden ljusare.

FotoTips & grunderPatrik Lindqvist